Sawadee.reismee.nl

Suranian Thirdnights in Chiang Mai

Okay, okay, heb toch way way way veels te veel tijd te killen hier op Chiang Mai airport, dus bij deze ook Suri's take on Chiang Mai!

Inmiddels 1,5 week Thailand achter de rug en we kunnen er geen genoeg van krijgen. De afgelopen 6 dagen zijn we in Chiang Mai in het Noorden geweest, lekkere temperatuur, hele gemoedelijke mensen, goede koopjes en we hebben echt genoten. De 1e 2 dagen actief, met een heerlijk dagje Thaise kookcursus (+ opeten :D), de 2e dag met de Van Ham girls een Canopy adventure (tokkelen, Google: 'Jungle Flight Chiang Mai') aan een ijzerdraadje langs de boomtoppen midden in de jungle (~1u van de stad). Martin en Thirza waren toen op een ‘sortof' Safari :)

Zo ongeveer elke avond waren we te vinden op de diverse marktjes die Chiang Mai rijk is: de nightmarket (elke avond), en de Saturday & Sunday Walking Street Market (+massage! :P). Supergezellig, heel kleurrijk, lekker druk, prachtprijzen (tenminste: als je weet te onderhandelen ;)), lekkere hapjes etc. Kooplieden uit alle delen van Thailand komen hier om allerlij spul waaronder ook veel handwerk te verkopen (zie ook de foto's voor een impressie).

Over prijzen gesproken, wat voorbeelden:
- Leuk restaurantje: 2 gerechten + gigantische fruitshake met vers fruit: 200 bath (5 Euro - bij straattentjes zelfs maar ~110 bath = 2,75 euro).
- Maatpak + 2 maatoverhemden, alle eigen custom design: 5000 baht (125 Euro).
- Leren velddiensttas, zeer goede kwaliteit: 950 baht (24 Euro).
- Mooie, stevige Diesel slippers: 250 bath (~6 euro).
- The North Face 35L trekkersbackpack met laptopvak en -bescherming (goede kwaliteit): 600 bath (15 Euro - die dingen zijn in NL ~100 euro)
- Canopy adventure ~3,5u: 2200 bath (55 Euro) incl goede maaltijd, drinken en T-shirt enz. Ter vergelijk, in Suriname ben je hier ongeveer ~120 Euro aan kwijt voor ~2u.
Just wow. Ook op sierraden waren erg goedkoop, de ladies gingen lossss en ook ik heb wat leuke dingetjes gescoord :D

Naast shoppen en touren hebben we op zondag ook gemeente Chiang Mai English bezocht. Gezien het nummer dat ik van de CO had gekregen niet meer klopte, toch eerst Bethel gebeld, en toen het nummer gekregen van Brother Guy (spreek uit als 'Man/Vent' in het Engels ;)), een joviale Australische broeder die al ~5 jaar in Chiang Mai dient met zijn vrouw. De gemeente heeft 30 vaste verkondigers, 3 ouderlingen (de komende 3mnd maar 2) en enkele dienaren, veel bezoekers en begint na wat moeilijke beginjaren echt voet aan de grond te krijgen aldaar. Het is klein, maar heel enthousiast en warm, met diverse gezinnen uit Australie die zijn overgekomen om te helpen.

Even de dresscode nagevraagd, en die was als expected: hemd, stropdas, nette broek (en de grlz geen spaghetti-bandjes). Maar Guy liet meteen joviaal weten dat als we met korte broek, slippers en spaghetti binnenkwamen dat ook prima was, als we maar kwamen! 'We just want to see ya!!'. Hij belde zelfs nog de ochtend tevoren dat we ons vooral niet beschroomd moesten voelen over kleding. Maar da's uiteraard een beetje mijn eer te na. Hemd had ik, stropdas geen enkel probleem: die proberen ze je op elke straathoek en tussen de 2 straathoeken in ook nog 4x aan te smeren... maaaaarrr die nette broek. Men. Dat was gewoon een ellende. N.i.e.m.a.n.d. verkocht confectiebroeken. Anywhere. Na 3 dagen zoeken in de stad 1 zaakje gevonden, maar die hadden alleen Thaise maten (dus: miniscuul). Uit ellende uiteindelijk maar een maatpak laten maken: Ja,ja, kon zondagmiddag klaar die broek, 'no problem sir'. Helemaal doorgemeten, gesteggeld over de prijs, stoffen, samenstelling, vorm, ontwerp, everything.. 3 kwartier verder, geld lag al praktisch op tafel, en toen...: 'Yes, but about pants: Monday is better, then master tailor work. Weekend tailor not so good. I cannot guarantee good quality on weekend, but Monday excellent'. Just great! 'Kan wel zondag af hoor maar dan heb je wel een baggerbroek'. Hoezo 'no problem': baggerbroek = problem. Was vraag 1 bij binnenstappen! Dat had je me ook een uur geleden kunnen zeggen grapjas, maar dan geen business he slimmerik. *grrr*knetterrrr* Maargoed, toch maar pak laten maken (is mooi geworden btw).
Dus vervolgzoektocht naar een nette broek.. die eindigde 1,5u voor de vergadering begon op een overdekt thais local marktje dat ik bij toeval tegenkwam. En daarin zat 1 enkel schattig klein oud geplooid kleerverkoopstertje. Die toen ze me (handen, voeten) begreep in een gigantische stapel kleren dook (haar benen staken letterlijk uit de stapel), en daar 1 exemplaar met mijn maat uit wist te vissen. Yeeeaaaaaah!!!11!
Nee dus: Sluiting stuk. Kleermaker dicht. *Zucht* Dus nog een keer die stapel in, niet meer mijn maat (snik). Wel... 1 maat groter. Nouja, lengte was okay, broek was netjes en zat verder goed met riem. Dus: 220 bath (EUR 5,50) betaald, en fantastico!

Broeken kopen hier is voor mij sowieso een leukigheid. Ze schatten me allemaal op 36-38 ('nooo, 40 very big for you, 36 maybe 38 okay'), wat klopt in NL, maar Thai hebben nog veel minder bil dan Hollanders en dat vertaalt zich ook in het broekontwerp. Dus na die inschatting wijs ik ze even vriendelijk op mijn sexy achterwerk en dan is het '*giechel*giechel*Ah, yes, Thai people have no bum*giechel*'. Indeed: Thai people have no bum, but South American people have BUM!! ;)

Maargoed mijn lieve minions, dit is alweer 2 A4's, en mijn eerdergenoemde reputatie begint zo nogal zwaar onder mijn verveling te lijden. Duss...

Wederom gegroet!
N.D.

PS: Foto's volgen nog..
<edit: foto's toegevoegd op http://picasaweb.google.nl/andygeerlings>

Reacties

Reacties

tinusje

hi broer,

ik lach me suf om jouw verhalen. jammer dat ik er niet bij was. ik had krom gelegen. trouwens ik hoor dat het scooter rijden je ook erg goed afging? tot snel..
ikk geloof dat jullie volgende week dinsdag weer terug komen.

greetzzzz tinus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!