Sawadee.reismee.nl

Suri's Seconds in Kanchanaburi

Yes my beloved minions, Suri's back!
Gezien ik dankzij enkele reisgenoten met veels-te-vroeg-fetish me maarliefst 2u15m (ik herhaal: twee uur en vijftien minuten) van mijn leven op Chiang Mai airport mag vervelen voordat we ophet vliegtuig naar Phuket stappen besloot ik jullie maar te schrijven. Lees hieronder en bedenk je wat voor wel leuke activiteiten er ontplooid hadden kunnen worden in die 1,5-2 uur die we te vroeg zijn ;)

Vóór Chiang Mai - daar vertrekken we nu dus - hebben we In Kanchnaburi (bekend om The Bridge over the river Kwai, WO-II) enorm genoten van de Erawa watervallen. De natuur is daar prachtig, de aapjes zitten praktisch binnen handbereik (en stelen als de raven ;)) en de watervallen zijn beeldschoon. Zie ook de foto's (incl comments). Er waren 7 niveaus van vallen, en uiteraard zijn we in no-time naar niveau 7 geklommen, om daar lekker te chillen in het water en onder de vallen.. maar de foto's zeggen meer dan 1000 woorden, en de mijne zijn as usual te vinden op http://picasaweb.google.nl/andygeerlings:)

Een tip: mocht je ooit in Kanchnaburi komen: alles dat ‘floating' als voorvoegsel heeft: avoid like the plague. De ‘Floating market' is een touristen-oplichtersnest, en het ‘Floating restaurant' is het duurste maar tegelijk meest tegenvallende restaurant dat we gedurende onze omzwervingen in omgevingBankok/Kanchanaburi/Chiang Mai zijn tegengekomen ;)

Even een situatieschets van de Floating market. Wij bestellen: Floating Market Tour: 500 baht pp: transport + (ik herhaal: PLUS) boot. Markttour tot 12:30 a 13:00u.
Dat ging als volgt:
- 9.00u. Daar aangekomen: onze chauffeur koopt netjes kaartjes voor de boot, en we stappen in. 7 min later worden we op de kade vóór de floating market afgezet: Uuuuhhhh!!??? 'Cannot with motorboat, you get off here'. Hmmm, okeeee...
- 9:10u. Oh, moet met roeibootjes. Okay prima: Chauffeur, ff regelen svp! 'Rowboat not included'. WAT!? Hoe bedoel je 'not included' de enige manier om die freaking markt op te komen is in zo'n roeiboot!!? Onverbiddelijk: 'only motorboat included, boat for market 150 bath each person extra'. WAT!!?? Wij zwaar geirriteerd, dus zeggen: bel ‘t boekingskantoor maar. Dame neemt op, chauffeur zegt wat, ik neem over: A: 'We booked with a boat for the market included'. B: 'Is always like this, you pay 150 bath extra for rowboat'. A: 'Yes but..'. B: 'Okay bye'<*klik*: tooeet, tooeet, tooeet>*GRRRRR*KNETTERRRR*.
- 9:20u. Anyway, je komt er niet onderuit, dus met frisse tegenzin 150 bath pp extra betaald, totaal 650 (ter info, in Bankok huren arme gezinnen een huis voor 1000 bath per maand). Wij varen, kraampjes, alleen touristenspul, geen shoppende Thai te zien, alleen maar touristen, beetje duur, maar wel grappig.. de sfeer kwam er net weer in.. en toen.. wilden ze ons weer op de kade afzetten. Na 25 minuten! Nog geen ¼ van de markt gezien! Voor 650 bath!!?? 'Is always 150 bath for ½ hour'. WAT!!?? Yeah right: 1.) dat stond nergens, 2.) dat heb je niet eerder gemeld: over ons lijk. Dus: wij melden dat we niet uitstappen, bootsman ons geirriteerd nog een kwartier rondvaren en toen waren we er ook klaar mee.
- 10:05u. We komen er achter dat een winkeltje op de kade alvast 1/3 goedkoper is dan zwaar uitonderhandelde floating market prijzen.
- 10:15u. Okay, dan maar wat eten. Simpel marktstandje met vunzige tafeltjes en tuinstoeltjes. Padthai: 100 baht. WAT!? Hoe bedoel je 100 baht!? Het is in heel freaking Thailand 30-50 baht bij marktstandjes, en in een fancy restaurant vragen ze ~75! Onverbiddelijk: '100 baht' niet onderhandelbaar.
- 10:20u. In de minibus vol gas terug naar Kanchanaburi! ;)

Inmiddels zag ik er al lang de humor van in (had al van tevoren rekening gehouden dat we ten minste 1x flink gepakt zouden gaan worden), maar dat heeft bij de anderen nog wel ff geduurd. De door de grlz gekochte spullen - na flink afdingen zelfs - waren in Chiang Mai 1/2-1/3 van de prijs. Afrader dus! ;)

Alweer 1 A4 vol, dus bij deze...

Gegroet!
Ndy.