Sawadee.reismee.nl

Suri’s 4rth return: 4 Thaise eilanden, 4 Thaise verwondingen.

De betreffende eilanden: Phuket, Koh Phi Phi, Koh Tao & Koh Samui. Vraag je het de gemiddelde doorgewinterde thailandtourist, dan zijn de eilanden ~80% van Thailand. En met reden: ze zijn prachtig en er is veel te doen: voor ieder wat wils. We zijn maar 1 dag in Phuket geweest (2 stranden) en daarna doorgereist naar Koh Phi Phi. Een schattig eiland, met 2 tegenover elkaar liggende baaien-met-strand, met in het midden het ‘dorp', alleen toegankelijk voor ongemotoriseerd vervoer. Koh Phi Phi bied naast zon-zee-strand allerhande mogelijkheden voor snorkelen en duiken en allerhande andere watersporten/activiteiten. Dag 2 zijn we de hele dag gaan snorkelen met een tourtje. Top- ervaring, en naast veel zee, koraalrif en vissen ook vele prachtige (vulkanische) eilanden, stranden, baaien en rotsen gezien en bezwommen (w.o. Maya Bay uit de film The Beach). Je valt van de ene vergaping in de andere :)

De tocht naar Koh Tao was per nightboat. Ons was uiteraard weer gouden bergen beloofd (slaapstoelen net als massagestoelen, ter plaatse plekje uitzoeken blabla etc), de praktijk viel natuurlijk anders uit: smalle dunne slaapmatjes, naast elkaar gelegd. Beetje slavenschip-idee, minus de kettingen. Ik heb er prima op geslapen, vooral met die fan direct boven me: don't need much to sleep happily. De dames dachten er toch wat anders over :D

Op Koh Tao aangekomen Mitch, Mar en Chan ingecheckt in een prachtig resort, ff daar gedouched en toen Thirza en ik op weg naar een PADI duikschool: Sunshine divers. We hadden meteen bij aankomst daar een jolige Nederlandse (Kim) die ons graag les wilde geven, prijs was goed, groepen gegarandeerd klein (max 4), huisvesting was simpel maar inbegrepen, dus: doen! En ik ben er heel blij mee het te hebben gedaan, want 1 van mijn leukste en bijzonderste ervaringen in Thailand. Veel geleerd, veel gezien, heel erg veel fun gehad. In totaal doe je voor je PADI Open Water Diver naast een theorie-examen (met een 10 voor geslaagd!!) 5 duiken: 1 middag zwembadduiken (in een resort, we werden in onze full SCUBA gear gek aangekeken door de gasten daar ;)), en 4 Open Water duiken in de zee. Met de 1e 4 duiken heel wat oefeningen, waaronder met vinnen zwemmen, gebaren (tja, praten wil niet onder water), 'floaten'/gewichtloos zweven onder water met gebruikmaking van je trimvest en ademhaling, basis-navigeren en vooral veel gevarentraining en leren omgaan met onverwachte situaties onder water (masker af/kwijt, ademapparaat kwijt/stuk, ‘out of air' situaties, gebruikmaken van het reserve ademapparaat van je buddy etc). De 5e duik hebben we gewoon 50min heerlijk onder water koraalrif verkend, en superveel soorten kleurrijk koraal en vissen gezien. De wereld onder water is echt prachtig, en het is geweldig om er gewichtloos ‘op bezoek' te zijn.
Thirz en ik zijn in ieder geval een fantastische ervaring en een officiele internationale duiklicentie (t/m 18m diep) rijker. Volgende x ga ik zeker voor mijn ‘Advanced Open Water Diver' (t/m 30m) :)

Nu op Koh Samui zitten we in een heeeeeeeerlijke villa met prive-zwembad, 3 airco slaapkamers, 3 badkamers en een fantastische keuken. Dus ruimte om onze in week1 verworven Thaise kookskills te beproeven. Dat was zonder eerdere supervisie de 1e dag geen denderend succes, vermoedelijk omdat we een eigen interpretatie gaven aan de verhoudingen (m.n. vlees). De retry vanavond ging een stuk beter.. lekkere Panang Curry ala Chanty.. alleen jammer dat Martin de Jasmin rijst had laten aanbranden - een echtscheidingscertificaat was hier zeker op z'n plaats geweest ;)

Warning: Thai Halen-in Als Idioten. En ze rijden ook zo.

Ja, die acronym is zeer passend. I.v.m. mobiliteit op zo'n groot eiland hebben we allemaal een scooter (125cc, dus in NL motorfiets) gehuurd. De volgende dag eerst ½u brommen naar het strand. Ikzelf heerlijk gesnorkelt, visjes gekeken, mooie schelpjes opgedoken en de rest heeft vooral veel aan zonaanbidding gedaan ;)
Daarna naar de supermarkt, boodschapjes gedaan, en vervolgens weer de weg op. So I was driving on the freeway, minding my own business.. totdat een Thai die schuin rechtsvoor me die netjes achter een auto reed plotseling naar links uitzwengte en me sneed. Ik reed ~50 ofzo en verder naar links uitwijken kon niet (palen, laaghangende reclameborden, wandelende mensen en andere onaantrekkelijke dingen) dus keuze was simpel: 1.) Thai raken, hem vervolgens in mid-air huggen en daarna testen of ik of het asfalt harder was, of 2.) noodstop/hard remmen. Het werd in die split second toch maar nr 2, ook in retrospect de minst onaantrekkelijke optie. En voordat ik goed en wel in de gaten had wat er daarna gebeurde lag ik in de felle zon warm Thais asfalt te knuffelen. Ik kan u vertellen: dat is niet aangenaam.. op geen enkele manier. Ik heb gedurende mijn leven wel wat onaangename dingen geknuffelt, maar dit was met afstand ‘t minst prettige. Schade, naast ietwat gekrenkte trots: rechts lelijke diepe kniewond (leek eerst tot op 't bot/kraakbeen), fikse onderarm/elleboog-schaafwond, oppervlakkige schaafwond handpalm, en 3 kleinere schaafwonden aan m'n voet (saved for worse by slipper). Ja, dat doet goed auw. Wat er aan huid weg is wil je echt wel hebben zitten, believe me.Links leek ok, maar ik bleek wat later ook mijn linkerpols gekneusd te hebben (flesdoppen links opendraaien momenteel nono: geen kracht + pijn). Thai in kwestie uiteraard in geen velden of wegen meer te bekennen.
Gebeurde vlakvoor een restaurant, dus de boel meteen daar met fleswater uitgespoeld, daarna achterop bij Chan naar een farmacie/EHBO post 200m verder. De boel is goed schoongemaakt daar (waterstofperoxide, dus meer auw) en verbonden voor ~900 bath incl. verband/medicatie mee. Erg schappelijk. Painkillers (Diclofenac Sodium) zaten daarbij inbegrepen, want zoals mevrouw EHBO heel bemoedigend meedeelde: 'Tonight you pain!'. Sweet. She was not kidding either.
Dus toch nog ook een Thaise bijna-dood-ervaring, op de valreep.. anyway er vallen hier ~35 scooterdoden per dag las ik gister, dus ben er nog goed vanaf gekomen ;)

Vandaag ziet de kniewond er gelukkig al wat beter uit, en ik kon (met enige moeite) ook nog ‘gewoon' rijden, dus zit nu na een overheerlijke haai (yep!) in spicy thaise curry bij een strandrestaurantje in de schaduw met een lekker briesje dit blogje in elkaar te tikken, terwijl de rest wat verderop de zon aan 't verafgoden is. Voor de rest strompel ik wat af, en kijk ik niet uit naar die ~22kg bagage waar ik morgen mee moet sjouwen.

Helaas is dit de laatste ‘echte' dag vakantie. Morgen reizen we naar Bankok via Surathani (boot, bus, vliegtuig), en overmorgen op het vliegtuig terug naar NL via Guangzhou (14u wachten daar, waar we ook niet naar uitkijken). Dus bij deze ook mijn - waarschijnlijk - laatste schrijven aan u mijn geliefde minions. Daarnaast was 3 maal bloggen eigenlijk al scheepsrecht uiteraard, dus acht u gelukkig ;)

Vaarwel!
- & -

PS: Foto's vd eilanden en het duiken volgen nog.

Reacties

Reacties

Tjal&Nad

Cooooool, tja dat het een avontuur is.......eigenlijk komen woorden tekort om te omschrijven,right :)
Whaaa en wat een verhaal zeg dat ongeluk.
Ik zie je graag nog heelhuids in NL.
Leuk dat we konden genieten van jou verhalen......
Take care, ook voor alle anderen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!